Terapia Schematów dla Klientów Neuroróżnorodnych: Od Neurobiologii do Technik

Kliknij poniżej, aby przejść do kursu

Terapia schematów zakłada, że nie tylko negatywne doświadczenia z dzieciństwa, ale również czynniki biologiczne wpływają na rozwój schematów i trybów. Interakcja między neurobiologią jednostki a środowiskiem społecznym jest skomplikowana, szczególnie w przypadku klientów neuroróżnorodnych. Zrozumienie jak działa mózg danej osoby jest kluczowe dla sukcesu psychoterapii. Najczęstsze formy neuroróżnorodności, ADHD i autyzm, stanowią odpowiednio do 10% i 3% populacji, a wskaźniki te są znacznie wyższe wśród osób z przewlekłymi, opornymi zaburzeniami psychicznymi — tych, które szukają terapii schematów jako podejścia alternatywnego.

Badania pokazują, że neuroróżnorodność jest związana z dramatycznie zwiększonym ryzykiem zaburzeń psychicznych i gorszymi wynikami w psychoterapii. Osoby z ADHD, czy  autyzmem często zgłaszają, że czują się niezrozumiane przez terapeutów, którzy próbują zmienić ich sposób bycia lub używają technik, które dla nich nie mają sensu i nie pomagają. Dlatego terapeuci powinni zwracać szczególną uwagę na identyfikację i adresowanie neuroróżnorodności.

Uważamy, że terapia schematów, elastyczne podejście oparte na relacji i skoncentrowane na traumie, może być idealnym rozwiązaniem dla klientów neuroróżnorodnych. W trakcie tego trzydniowego kursu nauczymy się dostrzegać czynniki biologiczne stojące za schematami, trybami i problemami pacjentów. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą terapeutom zrozumieć unikalną neurologię i neurobiologię ich pacjentów i skutecznie wykorzystywać terapię schematów, aby pomóc osobom neuroróżnorodnym.

Przebieg szkolenia

Szkolenie odbędzie się w dniach 7-9 grudnia 2024 roku. Każdy dzień szkoleniowy rozpoczyna się o godzinie 10:00 i trwa do 17:30. Przewidziane są dwie 15-minutowe przerwy oraz godzinna przerwa obiadowa.

Pierwszego dnia omówimy koncepcje neurobiologiczne, na których terapeuci schematów mogą się opierać, pracując zarówno z pacjentami neuroróżnorodnymi, jak i neurotypowymi. Od zrozumienia przejdziemy do praktyki, ucząc się konceptualizować trudności pacjentów w kontekście systemów neurologicznych i odpowiednio dostosowywać terapię.

Drugiego dnia zagłębimy się w świat neuroróżnorodności, aby zidentyfikować i dostosować się do pacjentów z autyzmem i ADHD. Omówimy tematy takie jak podwójna empatia, maskowanie, wypalenie oraz zjawiska takie jak meltdown, shutdown i dysforia wrażliwości na odrzucenie. Przypadki, przykłady wideo i memy pomogą nam zrozumieć niuanse neuroróżnorodności. Będąc dobrymi „ponownymi rodzicami”, nauczymy się zaspokajać specjalne potrzeby klientów neuroróżnorodnych, w tym potrzeby sensoryczne.

Trzeci dzień poświęcony będzie adaptacji terapii schematów dla klientów neuroróżnorodnych i oparty będzie na dwóch symulowanych przypadkach. Ochronimy autystyczną Mary przed ableistycznym krytykiem i pomożemy Peterowi z ADHD nauczyć się regulować lepiej niż robi to jego wymagający krytyk. Użyjemy kontekstualnej terapii schematów, aby rozpoznać wieloaspektowe mechanizmy radzenia sobie z maskowaniem oraz zrozumieć i zaspokoić potrzeby, które się za nimi kryją. Na koniec zobaczymy, jak szczęśliwe może być neuroróżnorodne dziecko, kiedy jest zrozumiane i wspierane, a nie kształtowane na osobę neurotypową.

O prowadzącej

Dr Olga Dobrushina jest psychologiem zarejestrowanym w HCPC (PYL044166) oraz certyfikowanym terapeutą schematów ISST (60360358). W swojej pracy głównie opiera się na terapii schematów i EMDR, włączając techniki klasycznego CBT, ACT i DBT. Dr Olga Dobrushina wspiera klientów z różnorodnymi zaburzeniami zdrowia psychicznego, koncentrując się szczególnie na neuroróżnorodności i złożonej traumie, a jej pracę wyróżnia unikalne i interdyscyplinarne podejście wynikające z jej obszernego doświadczenia w zakresie psychologii, neurobiologii i neurologii.

W 2008 roku Dr Olga Dobrushina uzyskała dyplom lekarza na Moskiewskim Uniwersytecie Państwowym im. M.W. Łomonosowa. Przez czternaście lat pracowała jako lekarz medycyny, specjalizując się w intensywnej terapii i neurologii. Jej doświadczenie zawodowe obejmuje pracę jako lekarz w terapii neurointensywnej, neurorehabilitacji stacjonarnej i ambulatoryjnej oraz kierowanie kliniką psychosomatyczną i założenie i prowadzenie interdyscyplinarnego centrum psychospołecznego dla osób neuroróżnorodnych (autyzm, ADHD, dysleksja, dysgrafia, następstwa urazów mózgu, udarów, nowotworów mózgu).

Zainteresowana poznawczymi i emocjonalnymi aspektami schorzeń medycznych, Dr Olga Dobrushina kształciła się w neuropsychologii i psychoterapii. W 2021 roku ukończyła studia magisterskie z psychologii na Moskiewskim Państwowym Uniwersytecie Psychologii i Edukacji, a terapia psychologiczna stała się jej głównym obszarem zawodowym. W 2022 roku Dr Olga Dobrushina przeniosła się do Izraela, gdzie posiada licencję lekarską, a w 2024 roku przeprowadziła się do Wielkiej Brytanii. Tam pracuje jako psycholog, wykorzystując swoją obszerną wiedzę medyczną i naukową.

Dr Olga Dobrushina łączy pracę kliniczną z badaniami w dziedzinie neurobiologii. W 2012 roku uzyskała stopień doktora nauk medycznych. Jej badania eksplorują związki między odczuciem własnego ciała (interocepcją), przetwarzaniem emocjonalnym a zaburzeniami mózgu, z celem opracowania technologicznych i psychologicznych terapii poprawiających dobrostan psychiczny. Obecnie jest związana z Laboratory for Innovation in Autism na Uniwersytecie Strathclyde w Glasgow.

Jest autorką 28 artykułów naukowych i występowała na wielu międzynarodowych konferencjach. Jej doświadczenie dydaktyczne obejmuje współorganizowanie praktyk z neuropsychologicznej rehabilitacji dla studentów psychologii, wykłady na temat psychosomatyki, fizjologii człowieka i metod badawczych w neurobiologii, a także prowadzenie szkoleń podyplomowych z neurotechnologii i psychoterapii dla klientów neuroróżnorodnych.

Dr Olga Dobrushina posiada akredytację w zakresie indywidualnej Terapii Schematów (ST) i jest w trakcie uzyskiwania zaawansowanej akredytacji ISST pod superwizją Eckharda Roedigera. Ukończyła także dodatkowe szkolenia w zakresie terapii par oraz terapii dzieci i młodzieży. Ma również doświadczenie w grupowej Terapii Schematów i planuje szkolić się w tej dziedzinie.