Demonstracje Technik Terapii Schematów- Moduł II (Pakiet Podstawowy)

Kliknij poniżej, aby przejść do kursu

Opis Produktu

Moduł II to zaawansowany zestaw ćwiczeń skoncentrowanych na pracy z trybami nadkompensującymi, które są powszechnie aktywne u pacjentów z zaburzeniem osobowości typu borderline (BPD) oraz z narcystycznym zaburzeniem osobowości. Ten moduł dostarcza nagrań demonstracyjnych, w których doświadczony terapeuta wraz z aktorem prezentują techniki pomagające w stabilizowaniu relacji terapeutycznej i przepracowywaniu głównych trybów nadkompensujących – takich jak Karzący Rodzic, Samopowiększacz, Nadkontroler czy Impulsywne Dziecko.

Moduł ten skupia się na przełamywaniu obronnych mechanizmów pacjenta, które przejawiają się jako próby nadkompensacji trudnych emocji i doświadczeń. Każde ćwiczenie ma na celu zrozumienie, wyrażanie i zintegrowanie emocji, z jednoczesnym budowaniem zdrowych granic i wprowadzaniem stabilności do relacji terapeutycznej.


Ćwiczenia w Module II:

  1. Stabilizacja więzi z pacjentem BPD
    W tym ćwiczeniu będzie sytuacja, w której będę przed miesięcznym urlopem. Pacjentka będzie to mocno przeżywać, czuje ogromny lęk przed tym co będzie, jak sobie poradzi, czy wrócę. Otwierają jej się lęki, gdy mama zostawiała ją samą w domu, boi się. Chcę zaopiekować ją, wysłuchać, zrozumieć uznać. Nagrywam dla jej Małej Amelce bajkę, zostawiam jej ciepły kocyk, którym może się przykryć gdy będzie się bała. Nagrywam jej też ćwiczenie bezpiecznej bańki. To wszystko mówię Pacjentce i omawiamy uczucia Pacjentki.
  2. Praca z Odciętym Obrońcą (OO) w BPD na krzesłach
    W tym ćwiczeniu Pacjent jest w trybie Odciętego Obrońcy. Wtedy pacjent nie ma kontaktu ze swoimi uczuciami. Gdy pytam jak się czuje jak mu minął tydzień to poza tym, że dobrze i że nic ciekawego to nie czuje nic. Wtedy zauważam, że tak jest często i że zastanawiam się co wtedy dzieje się z Wrażliwą Częścią, że jest pewnie taka pozostawiona sama sobie, a mnie ciekawi co u niej i czy mogłabym usiąść obok i posłuchać co u niej. Przysuwam się do Pacjenta i mu mówię, że to dla mnie ważne co u Ciebie czy mi powiesz co w Tobie, co czujesz. Pacjent trochę się otwiera, że czuje się zawstydzony, gdy ja interesuję się co w nim, mówi, że to jest zupełnie nowe. Pytam czy może jest to dyskomfort, mówi, że trochę tak, bo też myśli co powinien robić wobec mnie. Mówię, że rozumiem, że się oswoi, że nic nie musi, że może o prostu mi powiedzieć co chce co czuje i bez żadnej presji.
  3. Karzący Rodzic: Separowanie na Krześle i Badanie Toksyczności
    „Praca z Krzesłami: badanie toksyczności Karzącego Rodzica” to często pierwsze ćwiczenie doświadczeniowe w pracy z Trybem Krytyka. Celem jest rozpoznanie wpływu tego Trybu na pacjenta (na jego Wrażliwe Dziecko) budowanie ego-dystoniczności, zanotowanie typowych komentarzy i rozpoznanie, jakie postacie z życia pacjenta zbudowały ten tryb. Jest to ćwiczenie podobne do „Wyobrażenia w diagnozie” jednak przy użyciu krzeseł.
  4. Praca z Rozzłoszczonym Dzieckiem w relacji
    Praca z rozzłoszczonym dzieckiem w terapii schematów koncentruje się na zrozumieniu, wyrażeniu i regulacji gniewu, który często wynika z niezaspokojonych potrzeb emocjonalnych z dzieciństwa. Tryb „rozzłoszczonego dziecka” jest jednym z trybów schematów, w którym pacjent doświadcza intensywnego gniewu, frustracji lub poczucia niesprawiedliwości. Praca z tym trybem ma na celu zarówno uznanie tego gniewu jako ważnego sygnału, jak i jego konstruktywne przepracowanie.
  5. Praca z Samopowiększaczem / Poszukiwaczem Uwagi w Relacji
    W tym ćwiczeniu pacjent ma w sobie kawałek, który brzmi jakby chciał zwrócić uwagę swoim powodzeniem wśród kobiet. Terapeuta zauważa to, że pacjent w ten dysfunkcyjny sposób chce zaspokoić potrzeby i zaznacza, że jest to zupełnie niepotrzebne , aby zyskać jego uwagę.
  6. Praca z Nadkontrolerem
    W tym ćwiczeniu będziemy pracować na krzesłach. Na każdym krześle (3) będą oddzielne części tzw. Tryby pacjenta. Na jednym będzie tryb Kontrolera taki stan pacjenta, w którym chce wszystko mieć pod kontrolą, sprawdza, pilnuje, jest czujny bo tak radzi sobie ze swoim poczuciem zagrożenia. Drugie krzesło to właśnie część pacjenta, gdy czuje się zagrożony, przestraszony Trzecie krzesło to Zdrowy Dorosły, ten tryb w którym pacjent widzi co się dzieje, widzi, ze Nadkonroler robi złą robotę, nie dostrzega, że dziś już jest zdrowym, dorosłym, silnym mężczyzną Terapeuta będę rozmawiać z trybami, zadawać pytania itd.
  7. Praca z Impulsywnym Dzieckiem
    „Praca z Impulsywnym Dzieckiem”- najczęściej praca z Impulsywnym Dzieckiem odbywa się na krzesłach, to ćwiczenie zaprasza do pracy wyobrażeniowej z tym trybem. W czasie reskrypcji wyobrażeniowej odkrywamy niezaspokojone dziecięce potrzeby i je zaspokajamy. Domknięcie ćwiczenia polega na przeniesieniu tej interwencji do bieżącego życia pacjenta.
  8. Praca z Odłączonym Samoukocielem
    Praca na krzesłach z trybem odłączonego samoukoiciela w terapii schematów to technika, która ma na celu eksplorację i zrozumienie tego trybu oraz pomoc pacjentowi w przejściu od destrukcyjnych strategii zagłuszania trudnych emocji do bardziej adaptacyjnych sposobów radzenia sobie. Tryb odłączonego samoukoiciela jest jednym z mechanizmów unikania, w którym pacjent „odłącza się” od swoich emocji i potrzeb za pomocą różnych zachowań, takich jak nadmierna praca, uzależnienia, nadmierne korzystanie z mediów, przejadanie się, zakupoholizm, hazard, kompulsywne zachowania seksualne. Praca na krzesłach pozwala pacjentowi skonfrontować się z tym trybem w bezpieczny i ustrukturyzowany sposób.


Moduł II zapewnia terapeutom narzędzia do pracy z pacjentami, u których mechanizmy nadkompensacyjne silnie wpływają na zachowanie i reakcje emocjonalne. Daje możliwość nie tylko zrozumienia tych mechanizmów, ale też osłabienia ich poprzez bezpieczne ćwiczenia w kontrolowanej przestrzeni terapeutycznej.

Zawartość kursu

Kurs zawartość

Rozwiń wszystko